ورق های کامپوزیت چیست


ورق کامپوزیت از جمله مصالح پیشرفته معماری مدرن می باشدکه بیش از پیش مورد توجه طراحان و مجریان ساختمان قرارگرفته و استقبال و کاربری فراوان این محصول بعنوان یکی از مصالح مورد استفاده در نمای ساختمانها بیانگر ، کیفیت مناسب و عدم وجود هرگونه محدودیت در طراحی و اجرای آن میباشد.

ورق کامپوزیت نانو بوند براي پوشش نماي بيروني و يا دکوراسيون داخلي ساختمان ها به صورت ديواره ، پارتيشن و سقف کاذب کاربرد بسيار فراواني دارد اين ورق ها متشکل از دو لايه ورق آلومينيومي در پوسته هاي بيروني و يک لايه از مواد پلي اتيلن و يا مواد نسوز کاني در وسط مي باشد . ورق هاي کامپوزيت با توجه به ضخامت ، نوع آلياژ آلومينيومي لايه ها ، نوع رنگ بکار رفته در پوسته بيروني و نوع مواد بکار رفته در لايه مياني تنوع وسيعي را به ورق هاي مذکور مي دهد که هر کدام از انواع آن کيفيت و کاربرد معيني را دارا مي باشد.  مقاومت نسبت به تغییرات آب و هوایی محیطی(رطوبت ، حرارت و اشعه خورشید) یکی از برجسته ترین خصوصیات ورق های آلومينيوم کامپوزیت در مقابل شرایط محیطی می باشد، در کشورهای گرمسیر و مرطوب ورق آلومينيوم کامپوزیت بی رقیب می باشد، بدلیل وجود پلی اتیلن فشرده در مرکز دو لایه آلومینیوم، ورق کامپوزیت بهترین عایق حرارتی می باشد که باعث صرفه جویی در اتلاف انرژی در ساختمان می شود، همچنین به دلیل سطح بسیار صاف و صیقلی برای آلومینیوم، اشعه نور خورشید را باز تابانیده  و کمترین حرارت را از اشعه خورشید جذب می نماید. همچنین ورق آلومینیوم از مقاوم ترین فلزات در مقابل رطوبت می باشد و زنگ نمی زند و تغییر رنگ آن در مقابل سایر مصالح ساختمانی نما کمتر است

در ده سال گذشته، تنها می توانستیم پانل های کامپوزیت آلومینیومی را در شهرهای بزرگ یا در رسانه ها مشاهده کنیم که چگونه به شهر روح و جلوه ای مدرن می بخشیدند و امروزه با قدم زدن در شهرهای بزرگ یا کوچک با کامپوزیت هایی در اشکال و رنگ های متنوع مواجه می شویم که هدف از کاربردشان، جلب نظر رهگذر و افزایش کارایی نمای ساختمان است. این مصالح ساختمانی نه تنها مانند دیوار نماهای فلزی مؤثر واقع می شوند، بلکه به آن ها برتری دارند؛ چراکه در ساختارشان از بافت سبک استفاده می شود و می توانند به هر شکلی تغییر حالت دهند و به راحتی در نمای جانبی فروشگاه ها، مدارس، بیمارستان ها و ساختمان های اداری نصب شوند.